Sunday, November 22, 2009

positif dan ilmiah...

Assalamualikum..dan selamat sejahtera..apa khabar semua?

jadi kita start blog ni dengan soalan lazim yang akan di tanya pada setiap pagi kepada aku sendiri?

1) ARE YOU HAVING FUN WORKING YESTERDAY?

2) ARE YOU HAVING FUN WORKING TODAY?

3) CAN YOU IMPROVE YOUR BUSINESS TODAY?

maka marilah kita jawab dengan penuh semangat..YES I WILL..jawablah dengan penuh tanggung jawab..YES cuma satu perkataan dengan tig huruf..tetapi amatlah besar maknanya..dalam kes ini YES adalah bermaksud BOLEH di dalam bahasa melayu..ikutlah mana yang boleh menaikkan semangat kita..kalau BOLEH lebih bermakna..maka jawablah BOLEH..(garangkan sedikit muka)..

hmm agak banyak perkara yang ingin aku bincangkan dekat sini..jadi mungkin akan ada 3 atau 4 post untuk tujuan ilmiah nie..harap janganla boring membaca k..

1)aku ada tengok satu movie nie..tajuk dia BRAVEHEART kalau xsilap aku..lakonan utama Mel Gibson..aku memang minat mamat nie sebab lakonan dia aku rasa sungguh bersemangat..dalam citer ni pendeknya adalah citer kemerdekaan scotland dari England..ada sorang raja nama dia King Edward..jahat sungguh nie tapi sangat bijak dalam pemerintahan..mcm mahathir jugakla..memang mastermind..satu kelebihan yang aku nmpak dari dia nie ialah dia mampu cari positif dalam apa2 jua keadaan..untuk minta truce dari mel gibson dia dah hantar menantu dia instead of anak dia sendiri..sebab dia tau mel gibson xkan sanggup bunuh perempuan..so dia hantar menantu dia..anak kepada raja perancis..alasan dia in case kalau gibson bunuh jugak menantu dia..dia akan gunakan alasan nie untuk minta bantuan dari perancis untuk berperang..dan dalam peperangan pon dia banyak dia gunakan otak berbanding tenaga..dan dia pandai untuk gunakan orang..memang briliant sungguh..cuma jahat jer mcm joker lawan batman..tapi dia xtau yang keputusan dia kali ni silap..dan hasilnya walaupon endingnya gibson mati dihukum bunuh tapi dia sempat cret menantu dia..dan hasilnya ialah keturunan raja england sampai hari ni ialah dari keturunan mel gibson..at least tu la citer tue..walaupon gibson kalah berperang tetapi tetap menang moral..everybody wins and everybody loose..

2)isnin lepas masa aku mai weekly meeting aku nampak presentation raja agak bagus mungkin sebab ada banyak budak baru yang nak mendaftar..eventhough banyak point yang dia present malam tu dia ambik dari aku..aku ingat lagi waktu aku dulu2 dok menyembang2 dgn dia banyak idea untuk menaikkan semangat budak2 digunakan hari ini..di depan aku..hehe aku nak gelak pon ada..nak tiru tapi et least bagila credit sikit kat aku ni ha..tapi ada satu point ni yang pada aku memang hebat..

ATTITUDE..

pada aku yes memangla attitude ni keperluan tapi berapa ramai yang betui2 blh hayati erti ATTITUDE..dan dalam meeting ni contoh yang dia bagi kat kami memang sangat menyentuh hati aku..(ada gakla yang bagus raja nie).."orang2 palestin yang hari2 berperang dengan israel walau tahu kelengkapan dan kesemua nya sungguh ketinggalan dari israel tapi still berkeras untuk lawan..ini apa?ATTITUDE depa memang tinggi..degil untuk berjaya walau tahu diri sendiri..pada depa hidup menang mati pon menang..depa ni adalah contoh pada aku ATTITUDE yang paling tinggi..". aku penah tengok Majalah 3 masa tu dia ambil gambar dekat sana..wartawan nie jumpa sorang pejuang palestin..dan pejuang tu dia minta tolong satu je dengan rakyat Malaysia..tolonglah DOAKAN DEPA BERJAYA..aku dok pikir balik..kita kat sini nak tahan xmakan KFC pon xmampu..astaghfirullahal'azim..betapa rendahnya ATTITUDE kita..sedap sangat KFC tue..depa jugak pesan lain kali kalau kamu datang sini cari kami ntapi xjumpa tolonglah ke kuburan dan doakan kami di sana..maksudnya otak memang dah ready untuk mati..adakah kita dah ready?sama2lah kita fikirkan ok..there is more than money in this world..

3) DREAM..mimpi dan impian adalah tafsiran di dalam bahasa melayu..tapi gunakanlah impian dalam case ni ok..untuk berjaya yes kita perlu ada dream..tapi mestilah jelas..sangat jelas untuk dicapai..mampu untuk dicapai..bila dok berangan..jangan habiskan berangan dekat tu saje..berangan sama mcm mana kita bekerja untuk dapatkan dream kita tue..bila kita nak dapat dream tue..mulakan dengan dream jarak dekat untuk kita capai..contohnya tahun depan apa yang aku ndak..dan sebagainya..mudah pon xper..aku punya dream aku nak ada simpanan sebanyak rm10 ribu tahun depan contohnya..yang tu mudah kan??

erm banyak lak pulak aku dah taip..sambung dengan post seterusnya ok..

No comments:

Post a Comment

klu berani komen la...