Sunday, November 22, 2009

positif dan ilmiah... 2




ok ni sambungan jelah k..

4)aku ada sembang dengan kak bee baru2 ni over lunch..actually xla lunch sangat tapi lebih kepada teatime eventhough waktu tu pukul 12 tghari..dia ada ajar aku untuk lebih appreciate wife aku..dan memang aku appreciate her very much..dahla bini lawa..sapa xsayang bini wei..so apa yang perlu aku buat ialah tanyakan harinya bagaimana..show that we care her..show our love..dan memang dia deserve benda nie..dia cukup bersabar dengan aku..insyaAllah aku akan buat hari2..keep her smile..

5)ayat nie aku ambil dari abanglong aku iaitu pengasas Sekolah Pemikiran Kampung Baru (SPKB)..kalau nak baca blog abang aku nie http://www.karyafansuri.blogspot.com..
setiap kali kita berusaha..ada dua keadaan untuk kita bermuhasabah diri..satu ialah keaddan di mana kita PERLU LEBIH KUAT BERUSAHA dan satu lagi keadaan ialah BERSYUKUR DENGAN APA YANG ADA..jadi setiap kali kita perlu motivasi untuk lebih berusaha..tengoklah orang yang lebih atas dari kita..kita sentiasa akan ada orang yang lebih tinggi dari kita..lebih hebat dari kita..so belajarlah dari dia..tekun lah lebih dari dia..dan sentiasalah bersyukur dengan apa yang ada..caranya tengoklah orang yang lebih rendah dari kita..SYUKUR alhamdulillah..

6)aku ada sembang dengan sorang client aku..dia buat zhulian..dia buat sales jugak..tengok jer aku kadang2 dia mai tanya aku cara aku buat sales..dan aku jawab actually banyak cara untuk buat sales..tapi yang penting ialah kita sanggup untuk buang EGO, sanggup terima KESALAHAN DIRI, MENGAKU KESALAHAN DIRI, dan pentingnya sanggup terima risiko dan bertanggung jawab dengan kesilapan yang kita lakukan..

7)hangpa ada tengok dak citer "the count of monte cristo"..citer nie memang best sangat dan aku memang minat citer nie..dalam citer nie ada satu word yang saint tu guna masa nak ajar hero tu main pedang..kalau tengok citer nie cuba fokus masa dia suruh hero swipe tangan dia melalui air tanpa basahkan tangan dia..

"The Strongest Swordsmen Not Necessarily Win"

urm ayat ni sesuai digunakan untuk menaikkan semangat orang yang baru nak mula buat sales..even orang yang terhebat pon ada time dia kalah..it's ok to loose..pagi ni laks kak fathilah minta aku tlg nasihat anak dia sebab tersilap buat karangan masa SPM hari tu..it's ok..dont worry there is always second chance..it's not the end of the world..sama2lah kita fikirkan ayat2 nie ok..

8)hehe ini sesuai untuk agen baru dan lama..untuk jadi seorang agen..seseorang tu mesti mempunyai self confident yang tinggi..aku rasa aku ada benda nie..tapi bukan semua orang..aku dengan selamber buleh ngorat pompuan kat mana2 dan rationya sangat tinmggi untuk berjaya..just make sure tengok diri kat cermin setiap pagi sebelum kuar umah..make sure penampilan diri perfect..benda ni sangat penting..caranya untuk ajar depa nnt anak buah aku ialah aku akan suruh depa ngorat budak perempuan..PA aku pon xpe..tapi jangan la serius..confident ni banyak..eye contact, pergerakan badan,senyum, jarak badan dsb..benda ni kene banyak kajian dari pengalaman..xder guru blh ajar..

9)urm nnt bila aku ada anak buah..aku akan make sure depa pon ada blog..so mana2 depa ada, aku blh perhatikan apakah aktiviti depa..just jujur sahaja..hurm mungkin dengan kaedah nie aku blh kurangkan meeting sebab thru blog pon blh tau aktiviti depa..member2 just komen sajala..

hehe ok tu saja untuk kali ni..harapnya esok sentiasa akan lebih dari dari hari ini..assalamualaikum dan selamat sejahtera..salam satu malaysia khoik ptuih..

No comments:

Post a Comment

klu berani komen la...