Saturday, November 7, 2009

member...

Assalamualaikum...dan selamat sejahtera...hiruplah udara yang nyaman dan bersih pagi2 ini...alhamdulillah kita masih lagi hidup untuk menghadapi satu lagi hari yang mencabar untuk menduga kita insyaAllah...hmm marilah kita mulakan hari ini dengan bertanyakan soalan menceriakan hari kita ini iaitu "ARE YOU HAPPY WORKING YESTERDAY?","WILL YOU HAPPY WORKING TODAY?"...hehe ni bkn war cry tapi untuk pencetus semangat aku...

so setiap kali aku ditimpa masalah aku akan cuba untuk peringatkan kepada diri aku yang aku masih bernasib baik..alhamdullilah betapa baiknya nasib aku ialah aku masih mempunyai kerja..klu nak compare dengan ada beberapa member aku yang masih terngiang2 mencari kerja adalah lebih menyeksakan terpaksa berhadapan dengan isteri dan anak2 termasuk dari keluarga mentua yang seriang bertanyakan kerisauan kita..memang payah untuk aku pikirkan..jadi ucapan yang paling bermakna pada waktu ini ialah ALHAMDULILLAH...

hari jumaat lepas aku jumpa dengan member aku pensyarah dekat poli seberang perai..aku agak duka cita dengan perkembangan dia yang mutakhir nie...ceritanya bermula begini..dia ni arwah ayah dia kawan ayah aku..mak dia pon kawan mak aku..dia kenal aku kebetulan kami keje kat kilang yang sama..tengok2 famili kami mmg rapat dan aku ni blhla kata berkawan la jugak dengan dia masa kat kilang dulu...nak jadi cerita dia dengan mak dia amek insuran dengan aku ni ha...punyala lama dia amek dengan aku kendian dia sakit masuk spital sebab tonsil...ok no problem aku bawa insuran dia, service dia dgn baeik skali kendian dia pon sihat alhamdulillah...sepatutnya dia mempunyai believe yang amat kuat terhadap insurance, terutamanya aku kawan dia sebagai agent dia yang dah 3 tahun service dia x pernah miss bila dia panggil aku untuk service dia..dan alhamdulillah dia banyak tolong aku lepas dia masuk hospital hari tue dia banyak rekemen kawan dia kat aku..alhamdulillah terima kasih...tapi baru2 ni x berapa sedap sikitla cerita...dia jumpa sorang agent Hong Leong Assurance nie...dia claim dia blh bagi product yang lebih murah, lebih baik, dan investment yang lebih canggih..fuh haram sungguh betui ker?aku klu ada aku pon mau gakla..tapi mmg sahla dia ni penipu..cuma aku xder bukti jer..aku xder salinan hong leong punya polisi..cis xper just time akan memberikan aku kekuatan..insyaAllah..benda ni aku blh settle tapi yang menyedihkan aku ialah member yang penah CLAIM insuran pon blh terkena buatan dia ni...celaka btul..nak salah kan member aku ni 100% pon xleh gak la sebab dia cuma client yang mmg xtau apa2 tentang dunia insuran ni yang penuh dengan agent penipu janji setinggi dunia tapi akhirnya jatuh berkecai dan aku agent yang selalu dapat complain macam ni...

"DEPA MASA MULA2 NAK SURUH KITA MASUK JANJI MACAM2 TAPI BILA KITA DAH MASUK DEPA PLAK HILANG NTAH PI KAT MANA NTAH"..antara skrip yang selalu aku dengar alkisahkan agent yang macam tadi tula...xpe insyaAllah ni small matter je untuk aku pepagi nie...cuma kali ni aku frust sket sebab melibatkan kepercayaan seorang kawan..

semalam plak member aku mai dari pendang..yang sorang tgh tunggu masa isteri nak bersalin, kendia sorang lagi tgh jaga anak yang kedua baru umur sebulan...ada satu persamaan antara depa dua ni yang negatif bagi aku seorang lelaki...dua2 x keje...wife keje tapi depoa xkeje..aku x paham some people fell just fine dengan pagi2 tengok isteri yang tgh sarat mengandung keluar bekerja tetapi kita kat rumah sok rilek2 isap rokok...astaghfirullahalazim...aku cuma takit kawan2 aku ni termasuk dalam golongan yang xberapa elok la...klu x silap aku pernah dengarla yang nabi melaknat orang lelaki yang xbekerja sedangkan isteri dia yang keluar bekerja...na'uzubillah..yang bagusnya sorang nie dia mai kelmarin untuk cari tapak untuk start business cyber cafe (cc) katanya..ada orang len nak bagi modal dia just run sajala business tue...so dia mai nak minta nasihat aku dan nak minta aku tlg tengok2kan tapak..alhamdulillah yang sorang ni nampak dah ada ruang untuk dia berusaha selain tido aje kat rumah..tapi yang sorang lagi ni aku dah siap tolong bawakan dia lagi untuk cari keje..tapi still xtaula tapi pada pandangan mata aku dia ni dah masuk golongan malas..bila sembang otak dia dok kata nak buat business...memang la dulu dia ni pernah senang dengan business dia nie..tapi xlama kendian dia teruk jugakla..terus jatuh bankrupt blacklist denagn siap kereta kene tarik lagi..umur sama dengan aku...seram aku dengar bukan apa umur smaa dengan aku tapi dia dh jadi mcm2 dahla..aku selalu nasihat dia at least keje la dulu..sanggup ka dia tengok isteri dia yang sarat tue keje sedangkan dia kata dia dah hantar resume tapi orang xpanggil2 dia keje..biaraku bagitau semua yang baca kat sini...klu dalam resume xder CURRENTLY WORKING SEBAGAI APA..JANGAN HARAPLA NAK DAPAT KEJE... SERIUS...aku pon dulu interview orang jugak so mentaliti juru i'view ni aku memang tau..klu dah lama habis belajar tapi still x keje kendia bila kita tanya details mmg xkeje..mmg kene buangla resume dia...aku pon x suka orang pemalas nak keje bawah aku ni ha..at least klu dia cakap skrg ni dia dok tolong2 pakcik dia berniaga ke aku mmg respect..sanggup keje bawahan pon janji x duduk saja..aku rasa nila sebab aku blh dapat keje cepat dulu...aku xsempat berehat pon lepas aku habis blajar dulu...ok enough dgn benda nie..so smlm aku pon tlg la setakat yang termampu..bagi cadangan tempat dan pertolongan teknikal..tapi aku xtau laks ada isu yang lebiuh berat..contohnya samseng dan polis yang kutip wang perlindungan dan sebagainya..apa punya manusia la depa ni..dok kacau orang nak berniaga..klu terer sangat pila niaga sendiri..org nak buka kedai sikit punya susah tu x termasuk lagi kena bagi rasuah pulak dekat PBT untuk luluskan satu2 tapak kedai untuk business ada laks orang lain yg tetiba jadi kutu dok isap darah..atas nama wang perlindungan...satu2nya perlindungan yang diperlukan adalah perlindungan dari hang pa la...xguna punya manusia..makanlah hasil yang xdiberkati tue..terus terang atas nama apa pon hang panggil duit tue..duit komisen ke duit service ker tapi ingatla dia selain dari kerja yang normal dan orang yang bagi tu terpaksa memang pada aku duit tu jatuh haram..sebab menindas orang lain..

ok untuk keje aku laks pagi nie..so hari ni aku berkeputusan untuk menipu bos aku tentang kedudukan aku..katanya aku ada di asetar untuk appoinment..tapi sebenarnya aku di rumah sedang taip blog aku ni ha..hehe bagi dia yang tensen laks pagi2 nie..ala culang caling la sket meeting..selalu pagi2 dia bagi orang lain yang tensen tapi pagi nie biar dia la plak yang tensen aku xpegi meeting..huhu selesanya buat kejahatan nie..patut la orang jahat banyak sangat..erm tukar istilah la bukan jahat cuma nakal sikit jela..haha

so aku hr nie aku akan ke alor setar untuk buat keje aku..doakan semoga aku ada la jugak sales hari ini ye..insyaAllah..Assalamualaikum..doakan semoga aku berjaya..

No comments:

Post a Comment

klu berani komen la...