Friday, December 11, 2009

motivation...motivasi...motivasional

Assalamualaikum dan selamat sejahtera..tahniah untuk aku kerna mampu bangun awal pada hari ini memandangkan hari ini sabtu ialah hari yang kuumpamakan hari cuti sehari..sebab hari ni selalunya insyaAllah aku akan stay kat rumah untuk berehat..tapi kalau hari lain yang aku xkerja aku namakan mereka hari rehat..hehe awal2 lagi dah merepek aku nie..

pagi ni sambil aku bangun sembahyang subuh aku dok terpikir..apa nak jadi dengan aku nie ha???buat kerja selalu hangat2 taik ayam..aku pon cemuih dengan perangai aku yang xmau matured2 lagik..still mcm budak2..mungkin dekat situ ada kelebihannya..mungkin sapa tau kan?

aku asyik dok terpikir mcm mana orang yang dah berjaya dalam bidang masing2 boleh tulis buku motivasi??mana depa dapat idea???

(1)adakah sejak dari awal lagi memang depa dah dapat konsep tu?

(2)atau mungkin depa dah berjaya baru depa tengok balik kehidupan depa yang dulu kendian buat cerita berdasarkan kesilapan depa dahulu?

aku rasa kemungkin yang betul adalah yang kedua..bila kita mampu hidup senang dan berada di dalam kelompok orang yang berjaya..maka barulah kita mampu untuk melihat dari atas untuk mencari kesilapan..kesilapan ini boleh disampaikan kepada orang lain supaya jangan diulangi kesilapan dirinya yang terdahulu..contohnya kalau ada seorang yang dijatuhkan hukuman sebab membunuh..orang yang dihukum tentu tidak akan terima penghakiman terhadapnya sebab dia mungkin merasakan orang yang dibunuhnya adalah selayaknya mati mungkin kerana sebab2 yang tertentu..mungkin kerana dendam atau mungkin mempertahankan diri..tetapi menurut penghakiman hakim..membunuh adalah masih bersalah..ini adalah dibuat berdasarkan undang2 dan pemikiran yang tenang dan tanpa paksaan mana2 pihak maka tuan hakim mampu untuk berfikir berdasarkan akal dan bukan emosi semata2..berbanding dengan orang yang dijatuhkan hukuman mungkin semasa membunuh beliau tidak berfikir tetapi emosi semata2..jadi untuk menjadi seseorang pemimpin yang berjaya haruslah sentiasa memastikan hati dan fikiran sentiasa tenang supaya keputusan yang dibuat adalah tenang dan mampu untuk melihat dari setiap aspek masalah..hmm malangnya contoh tadi xblh dipakai untuk malaysia sebab hakim dekat malaysia pon dok kena tekan jer..aku bukan apa rasanya susah untuk dipercayai seseorang tu memang semulajadi bermotivasi tanpa melalui sendiri pengalaman sebelum sampai ke kemuncaknya..point ni orang len paham ke x maafkanlah aku..aku paham..kalau x paham nak kan penjelasan kol le aku ni ha 0164105299..

erm yang tu saje kut..aku pon lapar nie..kejap lagi la aku buka post baru untuk idea yang lain k..tadaaaaa assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment

klu berani komen la...